دسته‌بندی نشده

آموزش تعویض کابل فلت تصویر لپ تاپ

آموزش تعویض کابل فلت لپ تاپ

پیش از هر چیز اجازه دهید تا نگاهی سریع به آنچعه در لپتاپ قرار دارد داشته باشیم و بررسی کنیم که چرا کابل فلت در لپتاپ بکار میرود و استفاده از این کابل چه مزیت و ویژگی های منحصر به فردی را ایجاد خواهد کرد ؟

فلت لپ تاپ چیست ؟

کابل فلت یکی از قطعات اصلی درون هز لپ تاپ است که با توجه به اینکه در درون لپتاپ جاسازی شده است تقریبا غیر قابل مشاهده بوده و میتوان گفت بسیاری از کاربران این قطعه را یا هرگر ندیده اند و یا هیچگونه شناختی نسبت به آن ندارد،

بنابراین پش از تعویض کابل فلت تصویر لپ تاپ بهتر است کارکرد آن را بهتر بشناسیم

کابل فلت تصویر لپ تاپ همانگونه که از نام آن پیداست وظیقه انتقال تصویر از برد اصلی لپ تاپ یعنی مادربرد با یه صفحه نمایش که ما آن را LCD میشناسیم بر عهده دارد ، البته این سری از کابلها با توجه به تنوع لپ تاپها داریا انواع و نمونه های متفاوتی هستند، که میبایست برای تعویض کابل فلت لپ تاپ حتما کابل مناسب و سازگار با رایانه شخصی خود را انتخاب کنید.

اندازه فاصله پین ها در کابل فلت

چرا از کابل فلت استفاده میکنیم ؟

اگر بخواهیم توضیحی مختصر جهت آشنایی  با کابل فلت  بگوییم باید دانست که کابل فلت مجموعه‌ای از رشته سیم‌هایی است که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. این کابل‌ها با ساختار و طراحی خاصی که دارند، بسیار منعطف، نرم و سبک هستند.

از دیگر ویژگی‌های کابل فلت می‌توان به نصب راحت و آسان آن به برد و مدار الکترونیکی اشاره کرد که زحمت لحیم کاری را برای کاربران کم کرده است.

اما فارع از موارد بالا باید گزینه های زیر را نیز برای شناخت کابل فلت عنوان کرد :

  • توانایی رد شدن از شکاف‌های بسیار نازک
  • جلوگیری از ایجاد شلوغی در سیم‌ها و اتصالات مدار 
  • افزایش سرعت ارتباط میان دو یا چند مدار
  • توانایی بالای ولتاژ برق و دمای استاندارد الکتریکی
  • اضخامت بسیار کم و انعطاف‌پذیری بالایی

چه زمانی باید فلت تصویر لپ تاپ را تعویض کرد ؟

پیش از تعویص کابل فلت تصویر لپ تاپ می بایست چند مورد را به دقت بررسی کرد :

1- گاهی خرابی کابل فلت خود را با کاشه شدید نور صفحه نمایش نشان میدهد در این صورت هم چیز به درستی کار میکند ولی تصویر تاریک است.

2- آیا با تکان دادن و جابجا کردن LCD آیا تصویر ظاهر یا بهتر میشود ؟ در این شرایط اتصال کابل فلت مشکل دارد و یا قسمتی از آن دچار قطعی شده است.

3- اگر صفحه نمایش بصورت کامل خاموش شده است و هیچ چیزی را نمایش نمیدهد پیشنهاد میشود ابتدا لپ تاپ را با کابل جداگانه به یک مانیتور بیرونی متصل کنید تا از سلامت لپ تاپ مطمئن شوید ، سپس برای تعویض کابل فلت تصویر لپ تاپ اقدام کنید.

4- مشاهده خطود افقی یا عمودی روی صفحه مانیتور لپ تاپ

مراحل آموزش تعویض کابل فلت تصویر لپ تاپ

اگر بتوانید به درستی مراحل باز و بسته شدن لپ تاپ را بدون هیچ آسیبی به آن انجام دهید ، قطعا خواهید توانست ان را به سادگی تعمیر و قطعات حراب آن را تعویض کنید و یا جتی در صورت نیاز بصورت دوره ایی آن را سرویس کنید تا از تجمع گرد و خاک و غبار روی آن جلوگیری شود.

هشدار

پیش از باز کردن لپ تاپ توجه داشته باشید که مسئولیت هرگونه خرابی در لپ تاپ بر عهده شماست

این آموزش بصورت کلی برای همه لپ تاپ ها در نظر گرفته شده است و ممکن است برای تعویض کابل تصویر لپ تاپ به مشاهده و بررسی بیشتری احتیاج باشد

خرابی با شکستگی صفحه نمایش و حتی وجود مشکل در کابل فلت لپ تاپ میتواند باعص شود تا نتوانید از آن به درستی استفاده کنید، مخصوصا وقتی که قرار باشد مقاله یا پروژه ایی را به انجام برسانید .

برای درست کردن لپ تاپ و تعویض کابل فلت تصویر به چند ابزار و وسیله کوچک و کاربردی نیاز دارید، با این کار میتواند هم در پرداخت هزینه های تعمیرات صرفه جویی کنید و هم خیلی سریعتر لپتاپ خود را تعمیر کنید

فقط کافی است تا کابل فلت مورد نیاز را از سایت آی فلت خریداری کنید و مراحل تعویض و تعمیر لپ تاپ را پیش ببرید

مرحله اول : جداسازی برق

جدا کردن لپ تاپ از برق

توجه داشته باشد پیش از انجام هر کاری مطمئن شوید که حتما لپ تاپ را از برق خارج کرده و باطری را از دستگاه جدا کنید.

پس از جدا کردن باطری لپ تاپ آن را در جایی قرار دهید که به دور از ضربه و رطوبت باشد.

مرحله دوم : باز کردن قاب پشت لپ تاپ

توجه داشته باشید که برای باز کردن پیچ های قاپ پشت لپتاپ به یک پیشگوشتی چهار سوی ریز نیاز دارید ولی ممکن است که گاهی به برخی پیشچهای دوسو برخورد کنید و یا لازم باشد در روند باز کردن قاب از یک پیچ گوشتی دوسو برای اهرم کردن زیر قاب نیز احتیاج داشته باشید

مرحله سوم : برداشتن پوشش های لاستیکی

برداشتن پوشش های لاستیکی

بیشتر لپ تاپ ها با استفاده از پوشش لاستیکی پیچ های دور قاب LCD را می پوشانند تا هم ظاهر بهتری داشته باشد و هم از آسیب به پیچ ها جلوگیری شود.

برای اینکار بهتر است از یک پیچ گوشتی دوسوی ریز یا لبه چاقو و کاتر استفاده کنید. حتما تکه های پلاستیکی جدا شده را در یک کاسه یا ظرف کوچک قرار دهید تا پس از تعویض کابل فلت تصویر لپ تاپ آنها را سالب سر جایشان قرار دهید

مرحله چهارم : برداشتن قاب LCD

برداشتن قاب LCD

در جلو صفحه نمایش پیچهای قاب LCD را باز کنید و در صورت لزون از یک ایزار باریک مثل پیچکوشتی دوسو یا لبه چاقو برای جدا کردن لبه های قاب صفحه نمایش از قاب پشتی استفاده کنید

این قاب اغلب با 4 تا 6 عدد پیچ به قاب پشتی متصل است

مرحله پنجم : تعویض کابل فلت تصویر لپ تاپ

جدا کردن کابل فلت تصویر لپ تاپ

کابل فلت تصویر لپتاپ همانگونه که از تصویر آن نیز میتوان دید غالبا به پشت یا قسمت کناری صفحه نمایش متصل شده است ، با استفاده از نگهدارنده های  سری کابل آن را به آرامی از کانکتور خود جدا کنید ، در بسیاری از صفحه نمایش ها باید یک کابل برق کوچک را نیز جدا کنید ، وظیف این کابل تامین برق لامپهای پشت زمینه LCD است .

2 دیدگاه در “آموزش تعویض کابل فلت تصویر لپ تاپ

  1. سجاد گفت:

    سلام من لپ تاپم وقتی روشن میکنم صفحه اش سیاهه ولی دکمه ها و نماد سفید ماوس کار میکنه ولی روشن نمیشه صفحه اش و بعضی وقت ها ۵ دقیقه ای درست میشه یا بعضی وقت ها ۶ روز طول میکشه.
    مشکلش چیه؟

    1. I FLAT گفت:

      بهتر هست برای این مشکل حتما از یک متخصص کمک بگیرید که دستگاه رو از نزدیک بررسی کنه ولی حدس اولیه میتونه روی سیستم گرافیک باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *