دسته‌بندی نشده

تشخیص مشکل و تعمیر فنر ساعتی خودرو

تشخیص و تعمیر فنر ساعتی خودرو

5 راهکار ساده برای تشخیص و تعمیر فنر ساعتی خودرو

مشاهده هشدار ایربگ

کارنکردن دکمه های روی فرمان

وجود مشکل در بوق خودرو

اخطار کیسه هوا

روشن شدن چراغ‌های هشدار

مرکز تعمیر تخصصی انواع فنر ساعتی خودرو

قطعا برای شما هم جالب خواهد بود که بدانید چگونه همه دکمه ها و چراغهای قرار گرفته روی فرمان خودرو با توجه به این همه گردشهای مکرر فرمان همچنان بدون مشکل کار می‌کنند

قطعا می دانید که درون همه خودروهای جدید قطعه ایی وجود دارد که آن را با عنوان فنر ساعتی خودرو یا Clock Spring می شناسند ، این قطعه کوچک و مهم وظیفه انتقال جریان الکتریسیته و سیگنالهای دریافتی از کلیدهای روی فرمان و انتقال آنها را به سیستم کنترل مرکز بر عهده دارد.

فنر ساعتی یکی از قطعاتی است که خوردو که به واسطه اینکه به سادگی قابل مشاهده نیست بسیاری از رانندگان و حتی تعمیرکارهای خودرو از وجود و حتی کارکرد آن بی خبرند.

اما چگونه می توان فهمید که مشکل ایجاد شده به دلیل خرابی کابل فلت فنر ساعتی است و چه زمانی نیاز است که نسبت به تعمیر فنر ساعتی خودرو اقدام کرد.

1- چراغ هشدار ایربگ

چراغ هشدار ایربگ

اگر از اتومبیلی استفاده می کنید که دارای کلیدها و چراغ های زیادی روی فرمان نیست ولی درون فرمان خودرو یک ایربگ وجود دارد و چراغ هشدار ایربگ ماشین شما روشن شده است بنابراین می تواند یکی از نشانه های خرابی کابل فلت ایربگ خودرو دا مشاهده کنید.

ایربگ یا کیسه های هوا یکی از حساس ترین قسمت های خودرو بوده که هر گونه اختلال یا نقصی در خودرو می‌تواند موجب بروز اختلال و مشکل در روند کارکرد آن شده و طبعاً چراغ هشدار ایربگ روی کنسول جلوی داشبورد را روشن می کند.

و البته در شرایطی ممکن است خرابی کابل فلت موجب شود تا در بدترین لحظه یعتی هنگام وقوع تصادف ایربگ کار نکرده و موجب بروز خسارت های جانی سنگینی شود. بنابراین هرگاه با اخطار عدم کارکرد صحیح ایربگ مواجه شدید سریعا نسبت به تعمیر فنر ساعتی خودرو اقدام کرد.

این یکی از دلایل مهم و اساسی است که نیابد با مشاهده چراغ ایربگ بیخیال اهمیت و البته خطر خرابی آن شد.

 

2- دکمه های روی فرمان کار نمی کنند

دکمه های روی فرمان کار نمی کند

در بسیاری از خودروها همانطور که حتما دیده اید روی فرمان دکمه های کنترل بسیاری قرار دارد این دکمه ها غالبا وظیفه تنظیمات و هدایت بخش هایی همچون کروز کنترل یا سیستم گاز اتوماتیک ، ضبط خودرو و مدیا پلیر و همچنین پاسخ به تماس و یا حالت های رانندگی را بر عهده دارند .

بنابراین اگر در هنگام کار با دکمه های روی فرمان متوجه شدید که یک یا چند تا از این دکمه ها به درستی کار نمی کنند و یا حتی همه آنها از کار افتاده است باید به فکر بررسی کابل فلت اسپیرال و در نهایت تعمیر فنر ساعتی خودرو باشید .

برای تست این حالت می توانید در زمانی که فرمان خودرو را در جهت های مختلف میچرخانید تک تک دکمه ها را تست کنید. اگر در یه لحظه خاص برخی از آنها کار می کنند بدون شک مشکل از فنر ساعتی است که می توانید با تعمیر فنر ساعتی خودرو این اختلال را برطرف کنید.

3- خرابی یا اختلال در کارکرد بوق خودرو

2- خرابی یا اختلال در کارکرد بوق خودرو

ممکن است شما جزو آن گروه از راننده هایی باشید که زیاد از بوق خودرو استفاده نمی کنند ولی طبعا اگر به صورت مداوم و حداقل روزی چندین بار از بوق ماشین استفاده می کنید پس می توانید مطمئن باشید که خرابی کابل فلت اسپیرال فرمان را سریع و یا در کمتر از چند دقیقه متوجه خرابی آن شده و می بایست نسبت به رفع آن اقدام کنید.

خرابی بوق خودرو در زمان قطعی کابل فلت اسپیرال فرمان به این شکل خود را نشان میدهد :

  • در هیچ شرایطی بوق کار نمی کند.
  • گاهی در هنگام چرخاندن فرمان و در زاویه های خاص می توان از بوق استفاده کرد.
  • صدای بوق بصورت قطع و وصل شنیده می شود.
  • گاهی می توان از بوق استفاده کرد و گاهی به هیچ عنوان کار نمی کند.

 

4- روشن شدن چراغهای هشدار دهنده روی پنل

روشن شدن چراغعای هشدار روی پنل خودرو

اول از همه بگوییم : این نکته را مد نظر داشته باشید که سیستم کروز کنترل همکاری مستقیمی با سیستم پیشران و دریچه برقی گاز خودرو دارد پس نباید تعجب کرد که خراب شدن کابل فلت درون اسپیرال فرمان می تواند دلیل نمایش خطاهای مختلف روی پنل نمایش خودرو شود.

معنی جمله بالا این است که اگر ارتباط صحیح کروز کنترل به درستی انجام نشود می تواند موجب روشن شدن چراغ اخطار سیستم پیشرانه و یا دریچه گاز برقی خودرو شود.

برای بررسی و چک کردن این مشکل گاها لازم است تا با دیاگ زدن و یا بررسی کد خطا OBD2 بررسی شود.

5- اخطار کیسه هوا برطرف نمی شود

محل قرارگیری فنر ساعتی

در بدترین شرایط اگر به چراغ هشدار و خطای عدم کارکرد صحیح ایربگ توجه نکنید موجب خواهد شد تا در زمان تصادف کارکرد ایربگ دچار مشکل شده و در لحظه نیاز نتواند جان شما را نجات دهد. و قطعا این مشکل را هیچکس دوست ندارد تجربه کند اما عدم توجه به چراغ های هشدار دهنده خودرو چیزی جز این موارد را نخواهد داشت.

پس با تمام دقت حواستان به هشدارها و پیامهای نمایش داده شده روی پنل داشبورد باشد چرا که به محض روشن شدن چراغ ایربگ این قطعه مهم غیرفعال می شود.




کارکرد فنر ساعتی خودرو

کارکرد فنر ساعتی خودرو

فنر ساعتی یا Clock Spring وظیفه انتقال سیگنالها و جریان الکتریکی را برعهده دارد این سیگنالها از غربیلک فرمان به سیستم کنترل مرکزی ارسال می شوند همچنین در زمان وقوع تصادف با دریافت جریان برق و ارسال آن به کیسه هوا باعث باز شدن سریع ایربگ خواهد شد.

درون فنر ساعتی یک کابل فلت وجود دارد که با توجه به طول بسیار بلند آن حلقه های متعددی را درون این قطعه ایجاد کرده تا بتواند به غربیلک فرمان اجازه دهد تا به سادگی در جهت های مختلف گردش داشته باشد.

 

محل قرار گرفتن فنر ساعتی خودرو

محل قرارگیری فنر ساعتی

فنر ساعتی خودرو زیر فرمان قرار دارد اما گاهی این قطعه با بدنه دسته راهنما یکی شده و به عنوان یک قطعه شناخته می شود.

برای درسترسی به فنر ساعتی لازم است تا غربیلک فرمان را باز کرده و پوشش های فوقانی و زیری آن را نیز جدا کرد.

cropped cropped Iflat Logo

2 دیدگاه در “تشخیص مشکل و تعمیر فنر ساعتی خودرو

  1. حسن عابدی گفت:

    سلام فقط دکمه ضبط کارنمی کند لطف کنید راهنمایی کنید متشکرم

  2. حسن عابدی گفت:

    سلام ، ماشین سوزوکی گرند ویتارا هست
    دکمه ضبط روی فرمان فقط کارنمی کند کروز و بوق کارمیکند لطفا راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *