کانکتور, اتصالات ZIF

کانکتورها و اتصالات  ZIF  و غیرZIF

کانکتور زیف

کانکتور و اتصالات ZIF و غیر ZIF

امروزه در اغلب مدارها و دستگاههای الکترونیکی استفاده گسترده از کانکتور و اتصالات ZIF و غیر ZIF برای ایجاد ارتباط رسانا و تبادل سیگنال و دیتا امری معمولی است و به تناسب نوع مدار و بکار گیری کابلهای مختلف و بخصوص کابلهای فلت و همچنین قطعاتی مانند آی سی ها ، از انواع کانکتور و سوکت استفاده میگردد .

همانگونه که مشخص است سوکتها و کانکتورها تنوع خیلی زیادی دارند آنهم با ویژگیهای متفاوت ، که در اینجا قرار نیست به همه ویژگیهای آنها بپردازیم ، فقط به لحاظ اهمیت برقراری یک اتصال پایدار و صحیح در هر مدار الکترونیکی در اینجا به دو نوع مهم از آنها اشاره می نماییم

کانکتورها و اتصالات ZIF

 Zero insertion force (ZIF)  نوعی سوکت یا کانکتور الکتریکی است که برای جا زدن صحیح و اتصال پایدار یک کابل فلت FFC ، یا مثلا پایه های متعدد یک IC در محل خود و ایجاد اتصالات کامل ، به مقدار بسیار کمی نیرو برای قرار گرفتن در محل خود نیاز دارند ،شاید به معنای واقعی کلمه مقدار صفر نیرو.

(کانکتور و اتصالات ZIF) بنابراین مخفف کلمات Zero insertion force دقیقا به همین عنوان انتخاب گردیده است. تا نشان دهد بکارگیری این سوکت زحمت و دقت خیلی زیادی برای برقراری یک اتصال پایدار و ایمن ندارد.

مثلا در یک کانکتور و اتصالات ZIF که برای قرار دادن یک آی سی بر روی برد الکترونیکی نصب شده است ویژگی بارز این نوع سوکت کاملا مشخص است .

بصورت معمول در کنار این نوع سوکتها یک اهرم و یا ضامن و قطعه جابجا شونده قرار داده شده است که لازم هست قبل از قرار دادن آی سی در محل آن حتما از باز بودن این اهرم اطمینان حاصل گردد و پس از قرار دادن آی سی در محل خود عملا به هیچ نیرو و فشار قابل توجهی نیاز نیست .

در برخی موارد حتی وزن خود قطعه کافی است تا پینها در محل خود قرار بگیرند و حال زمان آن است که اهرم و یا ضامن مربوطه بسته و با اینکار پین ها با فشار اهرم به اتصالات به صورت محکم و پایدار متصل گردند و به این ترتیب مطمئن باشیم که نصب قطعه به درستی صورت گرفته و می توان آن را با خیال راحت تست نمود .

سوکت و کانکتورهای غیر ZIF 

و اما سوکت و کانکتورهای غیر ZIF دقیقا در مقابل این نوع کانکتورها و سوکتها قرار دارند هیچگونه اهرم و ضامن نگهدارنده ندارند و برای جا زدن کابل در محل کانکتور و یا یا استقرار دقیق یک قطعه بر روی سوکت مربوطه باید با استفاده از فشار مناسب دست و توجه به اینکه اتصالات دقیقا در محل صحیح خودشان قرار دارند اتصالات برقرار میگردد .

پاسخ این است که هر دو نوع کانکتور ویژگی هایی دارند که در زیر بصورت مختصر به انها اشاره گردیده و این کارشناسان و طراحان فنی دستگاهها و مدارهای الکترونیکی هستند که بر اساس نوع کاربرد و استاندارد های مربوطه ، با دقت نظر به اینکه ،هم از نظر فنی و ایمنی و هم از بعد اقتصادی و مقرون به صرفه بودن مناسب باشد .

برای هر بخش از مدار یک نوع خاص از این کانکتورها را برای کار اتصالات انتخاب می نمایند.

ویژگیهای مهم کانکتور و اتصالات ZIF و غیر ZIF (Zero Insertion Force)

 

  • از یک اهرم ، نگهدارنده و محرک برای قرار گرفتن کابل و قطعه در محل خود استفاده می نمایند
  • سایش و فرسایش قطعات اتصال بسیار کمتر می باشد.
  • دقت و سرعت عمل در جا زدن ، به دلیل وجود لبه های راهنما ی نگهدارنده اضافه شده قابل توجه است
  • برای محیط های دارای لرزش بهترین انتخاب می باشند
  • تا حدودی قیمت بیشتری دارند
  • اندازه و حجم بزرگتری دارند و فضای بیشتری را به خود اختصاص می دهند .
  • در اندازه و رنگهای مختلف و برای کاربرد های مختلف موجود می باشند .

 

 ویژگیهای مهم اتصالات غیر ZIF

  • از ویژگی ایجاد اصطکاک برای اتصال و برقراری اتصال پایدار استفاده می نمایند و هیچگونه اهرم و یا ضامن و دسته ای برای نگهداری و هدایت پین قطعات و یا سر کابلها وجود ندارد
  • برای مدارهای استاتیک گزینه مناسبی می باشند.
  • دارای وزن کوچکتر و سبک تر و کم حجم تر از از کانکتور و اتصالات ZIF
  • قیمت مناسب و نسبت به کانکتورهای زیف ارزانتر می باشند
  • در اندازه و رنگهای مختلف و برای کاربرد های مختلف موجود می باشند
  • برای برقراری اتصال باید دقت و توجه شود که هنگام جا زدن کابل و یا قطعه در محل خود از فشار مناسب استفاده نمایید.
cropped cropped Iflat Logo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *