کابل فلت, مدارهای انعطاف پذیر PCB

بردها یا مدارهای انعطاف پذیر PCB   

مدارهای انعطاف پذیر

بردها یا مدارهای انعطاف پذیر (که در سراسر جهان به آن ها مدارهای خمشی ، برد مدار چاپی انعطاف پذیر، چاپ خمشی، مدارهای خمشی نیز گفته می شود) اعضایی از خانواده مدارهای الکترونیکی و اتصالی هستند.

مدارهای انعطاف پذیر

آن ها شامل یک لایه پلیمری عایق نازک هستند که الگوهای مدار رسانا به آن متصل شده اند و معمولا با یک پوشش پلیمری نازک برای محافظت از مدارهای رسانا عرضه می شوند. این فن آوری از  حدود دهه ۱۹۵۰ برای اتصال دستگاه های الکترونیکی به  اشکال مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.

از چه ماده ای برای Flex PCB استفاده می شود؟

مواد اصلی هدایت کننده در  PCB انعطاف پذیر فویل مس یا مس است و گاهی اوقات از آلیاژ نیز استفاده می شود که از جمله آلومینیوم ، نیکل ، طلا و نقره و غیره جدا از هدایت ، لایه هادی باید مقاوم در برابر انعطاف پذیری باشد.همچنین از پلی ایمید و پلیمرهای مختلف جهت نگهداری حفاظت و هدایت مدارها

این فن آوری در حال حاضر یکی از مهم ترین فناوری های ارتباطی مورد استفاده برای تولید بسیاری از پیشرفته ترین محصولات الکترونیکی امروزی است.

مزایای کاهش اندازه و وزن برای مدار انعطاف پذیر

به طور کلی، مدار انعطاف پذیر راه حلی برای تولیدکنندگانی است که نیاز دارند:

۱.  کنار گذاشتن همه راه حل های مختلف  و استفاده از این م در جایی هایی که بردهای صلب نمی توانند قرار بگیرند.

۲.  نیاز به مدارهایی که نازک و سبک  و در عین حال بادوام هستند.

۳. تهیه  نسخه های  کوچک ومینیاتوری از تکنولوژی های موجود.

۴. با توجه به قرار گیری لایه های مختلف روی هم  فراهم نمودن  پکیجی از مدارهایی با هندسه و  بسته بندی سه بعدی.

۵. تعداد کم اتصالات دستگاه با استفاده از تکنولوژی های جدید .

۶.  انصطاف پذیری بسیار  جهت مقاومت و آسیب ندیدن  در برابر  شوک و لرزش های شدید .

مدارهای انعطاف پذیر

از آنجا که استفاده از برد  های سخت در دستگاههای تلفن همراه علاوه بر ایجاد وزن سنگین ، شکننده بودن و آسیب پذیر بودن در مقابل شوک و تکانهای شدید را فراهم می نمایند ، کاملا هویداست که مزایا ی اشاره  شده  برای مدارهای انعطاف پذیر  ، قطعا به عنوان یک راه حل ایده آل  در صنعت  الکترونیک  و تکنولوژی نوین در ساخت موبایل اشاره دارند.

دمای بالا و کاربردهای با چگالی بالا

در بسیاری از موارد، مدارهای انعطاف پذیر از پلی ایمید یا یک پلیمر مشابه ساخته می شوند. این ماده گرما را بهتر از اکثر مواد بکار رفته درمدار سخت از بین می برد. به همین دلیل، در مکان هایی که گرما بر عملکرد یک برد مدار صلب تاثیر می گذارد. مدارهای انعطاف پذیر بهترین انتخاب می باشند .

برد مدار انعطاف پذیر می تواند برای تحمل دماهای شدید – بین ۲۰۰ – تا ۴۰۰ درجه سانتی گراد – طراحی شود که  این مزیت شاید یکی از  بارز ترین معیارهایی است که توضیح می دهد چرا آن ها برای اندازه گیری های گمانه در صنعت نفت و گاز بسیار مطلوب هستند.

در واقع به دلیل این شرایط و نیاز به دستگاه های کوچک و غیرقابل نفوذ در اکثر محیط های صنعتی، مدارهای انعطاف پذیر انتخاب اول برای طراحی مهندسی در اکثر تکنولوژی های حسگر صنعتی هستند.

مقاومت در دمای بالا معمولا با مقاومت شیمیایی خوب و مقاومت عالی در برابر تابش و قرار گرفتن در معرض UV نیز همراه است.

 طراحی های مدار انعطاف پذیر علاوه بر توانایی کنترل امپدانس در طراحی های برد مدار با چگالی بالا، مزایای زیادی را

برای تولیدکنندگان به همراه دارد.

چرا همه بوردهای مدار را انعطاف پذیر نکنیم؟

با توجه به مزایای اشاره شده برای مدار  های انعطاف پذیر قطعا  سوال اولیه این هست که پس چرا همه بردها  را به این تکنولوژی و محصول  مجهز نکنیم  ؟ ، واقعیت این هست ، که در بسیاری از دستگاهها بردهای سخت و صلب کارای لازم را دارند و با توجه به هزینه های تولید و تغییر تکنولوژی در شرایط فعلی شاید  ضرورتی برای جایگزین نمودن برای همه دستگاهها احساس نمیشود.

به طور معمول، راه حل ایده آل برای یک محصول نوآورانه، راه حلی است که مدارات انعطاف پذیر را در مواقع لزوم ترکیب می کند و در صورت امکان از بردهای مدار سخت و قابل اطمینان برای پایین نگه داشتن هزینه های تولید و مونتاژ استفاده می کند.

cropped cropped Iflat Logo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *