فنر ساعتی

آیا فنر ساعتی تعمیر می شود؟

آیا فنر ساعتی تعمیر می شود؟

آیا فنر ساعتی تعمیر می شود؟

آیا فنر ساعتی تعمیر می شود؟ این سوالی است که مکرر پرسیده میشود ،باید اعلام شود بله، چنانچه نظر به تعمیر آن دارید ، می‌توانید یک فنر ساعتی یا clock spring  را که به درستی  و با دقت از زیر فرمان ماشین جدا شده است، مجدداً  باز سازی و تعمیر نموده  و برای مدتها از آن استفاده نمود. با این حال  از آنجا که اغلب کارشناسان فنی تاکید می کنند که در صورت امکان فنر ساعتی آسیب دیده را با یک فنر ساعتی اورجینال تعویض و جایگزین نمایید بنابراین در وهله اول قبول ریسک و تعمیر آنرا پیشنهاد نمی نمائیم .

بهر حال با توجه به شرایط خاص موجود مبنی بر عدم دسترسی آسان به فنر ساعتی اورجینال و هزینه های نامتعارف در این رابطه بسیاری از مالکین خودرو در هنگام آسیب دیدن فنر ساعتی در ابتدا این سوال را دارند که آیا فنر ساعتی تعمیر می شود؟ و تلاش دارند که چنانچه تعمیر آن مقرون بصرفه هست اقدام به تعمیر نموده و منتظر شرایط بهتری در آینده باشند تا بتوانند این قطعه را بایک فنر ساعتی اورجینال  تعویض نمایند.

آیا فنر ساعتی تعمیر می شود؟

در رابطه با تعمیر  باید توجه شود که در اکثر مدل‌های خودرو، مهم است که هنگام برداشتن فرمان، زاویه‌ی فرمان در وسط قرار گیرد. همچنین باید موقعیت شفت فرمان نسبت به فرمان را علامت‌گذاری کنید. بسیاری از فنرهای ساعتی دارای یک مکانیزم قفل کوچک هستند که هنگام برداشتن فرمان بیرون می‌آید و باعث می‌شود تا هنگام نصب مجدد، نچرخد.

البته بسیاری از مدل‌های فنر ساعتی یا clock spring این ویژگی را ندارند و در این حالت، خیلی مهم است که آن را بعد از جدا کردن اصلا نچرخانید، زیرا کابلهای فلت موجود در آن که احتمالا آسیب هم دیده اند و با این کار در زاویه و جهت چرخشی مناسب قرار نگرفته و تنظیم مجدد آنها قدری وقت گیر و پیچیپده خواهد بود ،لازم به توضیح است نوع و جهت چرخش کابلهای فلت در داخل فنر ساعتی یا clock spring درهمه ماشینها یکسان نمی باشند.

  • نکته مهم اینکه اگر فنر ساعتی یا clock spring را هنگامی که در خودرو نصب نبود، چرخانده‌اید، نیاز به بازنشانی آن بصورت صحیح دارید. برای بازنشانی ، باید آن را کاملاً به راست و سپس کاملاً به چپ بچرخانید و دورها را بشمارید. سپس، دقیقاً نصف تعداد چرخش ها  را بچرخانید تا به وسط برسید.
  • ضمنا برای حرکت روان و آسان کابلها در بین آنها از نوار راهنما و بعضا از گریس نسوز استفاده می نمایند که استفاده از گریس برای روانکاری باید خیلی کم و با دقت انجام شود چون ممکن است موجب اتصالی بین پینها در سوکت و کابلهای فلت گردد.

 

رانندگی با فنر ساعتی آسیب دیده امکان دارد ؟

رانندگی با فنر ساعتی یا clock spring آسیب دیده و دارای علایم هشدار قطعاً توصیه نمی‌شود. اگر فنر ساعتی ماشین شما خراب باشد، این بدان معناست که ارتباط بین فرمان شما و کیسه هوای شما از بین رفته است. و بسیار خطرناک است، زیرا به این معناست که کیسه هوا در صورت تصادف باز نخواهد شد همچنین بوق و برخی موارد و آپشن های خودرو ممکن است از کار افتاده و شما را  در رانندگی با مشکل مواجه نمایند.

هزینه تعویض و تعمیر فنر ساعتی چقدر است ؟

تصدیق می نمایید با توجه به متنوع بودن مدلها ی اتوموبیل و شرایط  اقتصادی خاص موجود و عدم تثبیت قیمتهای واقعی، که منجر به نایاب بودن فنر ساعتی اورجینال یا clock springگردیده است عملا  امکان تعیین دقیق قیمت واقعی و هزینه تعویض به سادگی میسر نمی باشد ولی با این حال  با در نظر داشتن موارد اشاره شده  و بررسی انجام شده این هزینه بطور متوسط از حدود 2500000 تومان تا 30000000 تومان و گاهی بیشتر متغیر است .

در رابطه با هزینه تعمیر فنر ساعتی یا clock spring و تعویض کابلهای فلت آسیب دیده با کابلهای مشابه نیز با توجه به اینکه در برخی از مدلها در بخش داخلی فنر ساعتی بر اساس مدل یک و یا دو کابل فلت مجزا همراه با نوار راهنما  استفاده شده هزینه تعمیر و تعویض متفاوت می باشد حتی گاهی سوکت های داخل فنر ساعتی یا clock spring نیز آسیب دیده و نیاز به تعمیر و یا تعویض دارند که به تناسب در شرایط فعلی بطور متوسط از حدود 950000 تومان تا 2200000 تومان هزینه تعمیر متغییر است .

آیا فنر ساعتی تعمیر می شود؟

فنر ساعتی یا clock spring

سوال دیگر که مرتب مطرح می شود اینکه

آیا خودم میتوانم فنر ساعتی فرمان را تعمیر کنم ؟

پاسخ این هست که بستگی به میزان تخصص و اطلاعات فنی شما دارد ، تعمیر فنر ساعتی فرمان به دلیل پیچیدگی و نیاز به تخصص فنی و دسترسی به قطعات مورد نیاز، بهتر است توسط تعمیرکاران متخصص و مجرب انجام شود. با این حال، در صورت داشتن تجربه و تخصص فنی، می‌توانید فنر ساعتی زیر فرمان خودرو را خودتان تعمیر نمایید. برای این کار ، می توانید علاوه بر مطالعه مقاله تشخیص مشکل و تعمیر فنر ساعتی خودرو و فنر ساعتی چیست در سایت روی همکاری کارشناسان ما حساب کنید .

بنر-انواع-کابل-فلت--4

سخن پایانی در خصوص آیا فنر ساعتی تعمیر می شود؟

  • تاکید می نماید برای تعویض یک فنر ساعتی یا clock spring آسیب دیده، ابتدا باید بررسی و در صورت امکان، از یک فنر ساعتی اورجینال استفاده نمایید.

– در صورتی که با قبول ریسک تعمیر فنر ساعتی یا clock spring در نظر دارید که آنرا تعمیر نمایید هنگام برداشتن  آن از زیر فرمان، حتما باید زاویه‌ی فرمان را در وسط قرار داد و موقعیت شفت فرمان نسبت به فرمان را علامت‌گذاری کرد تا در زمان نصب مجدد، به موقعیت اولیه بازگردد. در صورت امکان از همه مراحل عکس تهیه نمایید تا در هنگام بستن آن با مشکل مواجه نشوید.

– هزینه تعویض و تعمیر فنر ساعتی یا clock spring بستگی به نوع و مدل خودرو دارد و ممکن است متغیر باشد، بنابراین بهتر است از کارگاه‌های معتبر و متخصص در این زمینه استفاده کرد.

– رانندگی با فنر ساعتی یا clock spring آسیب دیده، خطرناک است و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است منجر به از کار افتادن کیسه هوا و بوق شود و در صورت تصادف، عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد.

در نهایت کارشناسان فنی در مجموعه آماده پاسخگویی به ابهامات شما و تهیه ابزار و قطعات لازم برای شما می باشند ضمنا این آمادگی وجود دارد با تعیین وقت و هماهنگی قبلی در جهت تهیه و یا تعمیر فنر ساعتی یا clock spring با شما همکاری نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *